Folkemusikk i Ulveham: Gåtes MGP-låt

Først av alt: Gratulerer til Gåte for seieren i årets norske MGP. Det er flott å høre elementer av folkemusikk i Ulveham. Under andre omstendigheter – som jeg skal komme tilbake til – ville jeg vært superbegeistra over å høre folkemusikk i MGP. Og jeg ville ha gleda meg til å høre akkurat den låta i den internasjonale finalen.

Denne artikkelen skal handle om bruk av folkemusikk i andre genre. De problematiske sidene ved MGP og Israels deltagelse kommer jeg tilbake til mot slutten

Folkemusikk i ulveham: Gåte
Foto: Tore Sætre / Wikimedia,  http://www.setre.net/

Folkemusikk i Ulveham: folkemusikken i Gåtes Grand Prix låt

Avisene har i dagene før den norske finalen i MGP vært opptatt av at Gåte bruker deler av eldre folkemusikkmateriale i vinnerlåta «Ulveham». Først måtte gruppa skrive om teksten på grunn av tekstlikhet med middelalderballaden «Møya i Ulveham». Deretter har blant andre musikkmogulen Sæmund Fiskvik kritisert NRK og Gåtes bidrag fordi refrenget bygger på en kulokk av Marit Jensen Lillebuen. Dette ligner overhode ikke på visse masteroppgaver levert av statsråder – Gåte har på forbilledligvis kreditert sine kilder. Og MGP har godkjent bruken av lokken.

Imidlertid er det en viss ambivalens å spore i deler av norsk folkemusikkmiljø. På Facebooksiden til Norsk kvedarforum spør kvederen Hanne Kjersti Yndestad:

Som verk anser jeg at dette lånet av innspillingen av Marits lokk er musikalskt umotivert, spekulativt och ublygt. Resultatet er forferdelig.Er folkemusikkfolk så underernärt på sjölrespekt at de bukker og takker når mesterverk fra den egne tradisjonen eksploateras av media og marknadskrafter?

En annen kveder, Ingvil Garnås er mer ambivalent og ender med bifall. på sin Facebookside:

Gåte tok eitt av dei store glansnummera i norsk vokal folkemusikk, kulokken til Marit Jensen Lillebuen frå Jondalen, putta litt av den inn som refreng til ballada Jomfru i ulveham og vann MGP! …Eg blir heilt ærleg ikkje enig med meg sjølv kva eg synest om bruken av lokken. Eg synest den er litt heilag, på ein måte. Rart å høyre den omsatt til eit rockeriff, men så er det vel det som er ekte rock. Det skal røske litt! Og eg gratulerer!

Jeg synes Ingvil Garnås setter presist ord på noe av dilemmaet alle vi som på en eller annen måte bruker tradisjonsmusikk baler med. På den ene siden respekt for tradisjonen og utøverne som har formidlet den, på den annen side gleden og inspirasjonen til å skape noe nytt av det gamle.

Bruk og gjenbruk – en del av folkemusikktradisjonen

Dette er på ingen måte en ny debatt. Uten sammenligning for øvrig var vi i Chateau Neuf Spelemannslag ute for noe av det samme da vi for nærmere 30 år siden ga ut plata Tjuvgods. Albumet fikk mye medieoppslag, blant annet innslag på Dagsrevyen. Det ble også debatt rundt vår bruk av tradisjonelle slåtter. Kanskje ba vi om det, med den tittelen. Men det var flere hissige debatter både i Klassekampen og Spelemannsbladet.

Argumentene for å bruke folkemusikk i andre genre er mange. Noen vil hevde at fler blir kjent med folkemusikken, at nye generasjoner vil få ørene opp. I lang tid var det gjerne slik at utøvere som «rocka» opp folkemusikken fikk god omtale i media og ble stilt i kontrast med de kjedelige og trauste folkemusikerne som gjorde det på gamlemåten.

Jeg tror ikke at folkemusikk trenger å reddes, at den trenger jazz, rock eller hiphop-klær for å overleve. Jeg tror at nettopp Gåte, Valkyrien Allstars, Karl Seglem, Chateau Neuf Spelemannslag og mange andre viser hvor sterk og livskraftig folkemusikken er, som gir inspirasjon og livskraft til så mange utøvere i så mange ulike genre. For egen del kan jeg vel heller si at folkemusikken redda meg, ga ny retning i livet. Men jeg tror også at Gåtes bidrag i MGP vil åpne manges ører for vitaliteten i norsk tradisjonsmusikk. Akkurat slik mange begynte å spille fele etter Alexander Rybaks MGP seier, tror jeg mange nå vil fatte interesse for kulokk og middelalderballader.

Derfor ønsker jeg Gåte lykke til i den internasjonale finalen

MGP, Gaza og Israel

Samtidig, så lenge den israelske hæren bomber sykehus og dreper barn og sivilbefolkning i Gaza – og Israel tillates å være med i Eurovision – vil jeg boikotte MGP.

Hør Marit Jensen Lillebuens kulokk her

Les Johanne Flottorps artikkel om Gåte og MGP på folkemusikk.no
Og her kan du høre min versjon av en 1000 år gammel folkemelodi, Folkefrelsar til oss kom

Post navigation

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *