#23 – Sjelsmusikk fra Gudbrandsdalen

Jo Asgeir Lie og jeg har vært i studio. Nå er plata endelig ute! Den heter rett og slett “23”, etter en av slåttene på plata. Vi spiller noen av de fineste springleikene og salmetonene vi veit om – det er sjelsmusikk fra Gudbrandsdalen.

Jeg har gjennom livet fått spille med noen virkelig fine musikere. Jo Asgeir Lie er en av dem. Vi begynte å spille sammen for 10 år siden: Det var Folkemusikkveka i Ål som førte oss sammen, med bestillingsverket “Vinden blæs dit den vil” som vi skrev sammen. Siden har vi fortsatt. Det er så fint å spille med Jo Asgeir, han er så lydhør og åpen. Klarinett og akkordeon klinger så godt sammen. Og når jeg spiller bassklarinett henter han frem de aller dypeste tonene i instrumentet.

Nytt album: # 23

Nå har vi vært i studio og plata kom i dag! Tor Magne Halibakken har laget et deilig lydbilde, som fremhever klangnyansene i akkordion og bassklarinett. Det låter skikkelig dypt noen ganger. For eksempel på “Sorgen og gleden”, en salmetoner jeg lærte av Helene Høye. Tittelen på plata har vi etter en brudemarsj, bruremarsj nr 23 i Ole Mørk Sandviks samling av folkemusikk fra Gudbrandsdalen. Og sånn ser plata ut:

Carl Petter Opsahl og Jo Asgeir Lie: #23 Albumcover.

Leikene

Leikene på plata har jeg for det meste etter Aslak Brimi, som var min læremester på Ole Bullakademiet. For over 25 år siden traff jeg bestefaren hans, Hans W. Brimi, en av de fineste spelmennene som har levd. Det ble et avgjørende møte som ga musikken min en helt ny retning. Aslak har lært meg mange fine leiker etter ham og andre store spelmenn i Gudbrandsdalen. For eksempel den særpregete springleikene “Bestemor Vårdale” som åpner plata. Vi har også med en fin reinlender Hans komponerte, “Huldre nedpå Kvee.” Noen slåtter har jeg også etter Helene Høye fra Ringebu. I Ringebu var det slettes ikke uvanlig at spelmenn trakterte både fele og klarinett. Helene var den første jeg lærte leiker av.

Sjelsmusikk fra Gudbrandsdalen

Både Jo Asgeir og jeg har en dragning mot det sakrale, mot musikkens og livets hellige rom. Og plata slik vi hører den nå, har fått en dåm av himmel og lengsel. Vi spiller flere salmetoner. Mange av dem står i salmeboken, men vi spiller helt andre melodier. Petter Dass sin mest kjente salme, ja kanskje den mest kjente av alle norske salmer, “Herre Gud ditt dyre navn og ære,” spiller vi etter Kristian P. Åsmundstad, fra Ringebu. Det er en vakker, mollstemt melodi i springleiktakt som kanskje har gregorianske røtter.

Nå er altså plata ute, og du kan kjøpe den i butikken eller høre den på Spotify, iTunes, Tidal og andre strømmetjenester. Vi håper du liker den!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *